Skoda Favorit – auto praktyczne w niepraktycznych czasach

Pewien historyk powiedział kiedyś, że Polska z początkiem ustrojowej reformacji wciąż istnieć będzie tylko teoretycznie. Trudno się spierać z taką opinią, bowiem przełom dekad – 80/90 był zupełnie nowym ładem w którym niewiele osób potrafiło się odnaleźć. Zmianom ulegał także trend motoryzacyjny, a jego najlepszym przykładem jest odpowiedź naszych południowych sąsiadów w formie stworzenia auta klasy miejskiej – Skody Favorit. Samochód ten, choć przez złośliwych uważany za najbardziej nudny w historii cieszył się sporą popularnością w Polsce. Jednym z powodów okazała się jego praktyczność. Cecha ta jest bardzo pożądana w czasach niepraktycznych i tu należy upatrywać się sukcesu czeskich konstruktorów.

Początki produkcji

Ciekawostkę stanowi fakt, że pierwszy model Skody Favorit produkowany był jeszcze przed wojną. Wariant ten nosił nazwę, a w zasadzie określany był typem – 904/923. Wojna pomieszała szyki produkcyjne prężnie rozwijającej się marki, dlatego nasi południowi sąsiedzi postanowili powrócić do pomysłu dopiero w roku 1988. Wtedy to motoryzacyjny świat ujrzał samochód osobowy klasy miejskiej – Skodę Favorit (typ 781). Ów wariant Skody produkowany był aż do roku 1995 – ogromną ilość egzemplarzy montowano również w Polsce. Jednak proces konstrukcyjny, a w zasadzie poprzedzający go – proces naukowo-badawczy został zapoczątkowany w roku 1982 w Mlada Boleslav. Przyczyną opracowywania nowej konstrukcji auta było zastąpienie przestarzałego modelu 120. Czesi w roku 1984 penetrowali rynek w celu znalezienia włoskiego projektanta, który odpowiedzialny miał stać się za stylistykę nadwozia – bezskutecznie. Ostatecznie projektowania podjęła się znana i popularna marka Bertone, a pierwszy prototyp zjechał z taśm w sylwestra tego samego roku. Przez kolejne 4 lata trwały prace nad podzespołami. Premierowy pokaz miał miejsce w roku 1987 podczas targów motoryzacyjnych w Brnie.

skoda2

Mała rewolucja

W Skodzie Favorit zastosowano jednostkę silnikową o pojemności 1289cm sześciennych występującą w kilku wariantach. Przekładnia manualna – 5-biegowa pomagała w osiągnięciu mocy maksymalnej 68KM. Auto z segmentu B inspirowało szeroką gamą nadwozia – do wyboru mieliśmy aż 4 jego typy – hatchback, kombi (Forman), kombivan oraz dwudrzwiowy pickup. Największą popularnością cieszyły się oczywiście lubiane wówczas hatchbacki. I właśnie w tym kierunki poszły wszelkie zmiany stylistyczne i techniczne, bowiem w roku 1991 Skoda stała się częścią grupy VAG w której prym wiódł niemiecki VW. Następnie w roku 1993 konstruktorzy z niemieckiej marki dokonali małej rewolucji – wzbogacili wyposażenie, osiągi oraz dokonali faceliftingu – sprzedaż zaczęła ocierać się o rekordy.

zegary

Koniec produkcji

Produkcję Skody Favorit zakończono w roku 1995. Zmiany na rynku motoryzacyjnym w połowie lat 90’ okazały się na tyle rewolucyjne, że dalsze prace nad doskonaleniem czeskiego pojazdu nie miały sensu. Co ciekawe Skodę Favorit można spotkać na rodzimych drogach po dziś. Auto jest nader praktyczne, a zadbane egzemplarze cechują się niezniszczalnością. Nie bez przyczyny mówi się, że to auto stworzone dla pary emerytów, którzy po prostu chcą przemieszczać się z punktu A do punktu B bez najmniejszych problemów.
Części znajdziemy na https://www.centercar.pl/partscatalogue/skoda,1-00106.aspx.