Praca kierowcy

Jeśli komuś się wydaje, że praca kierowcy tira jest lekka, łatwa i przyjemna jest on w dużym błędzie. Rozważmy to pod względem teoretycznym – wygodny fotel, piękne widoki, hotele, często restauracje, praca pod dachem w klimatyzowanym wnętrzu, dalekie podróże w najdalsze zakątki świata, wysokie zarobki… Czego chcieć więcej? Niestety, to tylko czcza fantasmagoria. W praktyce jest zgoła odmiennie. O tym jak wygląda zakulisowa praca kierowcy truck’a w poniższym tekście.

Blaski

Do zalet należy z pewnością zaliczyć ponadprzeciętne zarobki. Czas pracy jest specyficzny, choćby dlatego, że nie ma żadnych reguł. Są kierowcy, którzy w swych domach bywają codziennie – ich kursy opiewają w krótkie etapy tras, są też tacy, którzy bywają co kilka dni, co weekend, lub raz w miesiącu na dłuższy okres czas – tydzień, dwa…  Zasada jest jedna i niezmienna – nie ma zasad. Zarobki wahają się zatem w zależności od czasu pracy. Odbywając trasy średniej długości można zarobić od 4 do 7tys złotych netto. Od razu trzeba zdementować kilka mitów o stereotypowych kierowcach i ich przygodach. Z pewnością nie jest tak, że kierowcy mijają szerokim łukiem prysznice, łazienki i toalety. W wyposażeniu wielu ciągników znajduje się zbiornik z wodą, który służy jako polowy prysznic. Ponadto stacje paliwowe umożliwiają umycie się. Jeśli ktoś potrzebuje tego pilnie – są parkingi, zajazdy, punkty wypoczynkowe gdzie bez problemu można się umyć. Higiena zatem nie jest problemem i zależy wyłącznie od chęci. Jeśli chodzi o te podróże – rzeczywiście jest tak, że odbywając przymusowy wypoczynek można regenerować siły poprzez sen, oglądanie TV, media społecznościowe etc. Istnieje jednak grupa kierowców, która lubi zwiedzać interesujące miejsca. Podróż z meblami do Grenoble i spanie na tamtejszym parkingu mija się z celem – lepiej udać się do miasta, napić piwa, wynająć pokój w hotelu, zwiedzić rynek. Przecież od życia też trzeba coś mieć.

Cienie

W tym miejscu warto szerzej objaśnić formę zarobków, która jest dość złożona. Na wynagrodzenie kierowcy tira składa się podstawa – jest to niewielka suma pieniędzy, oscyluje wokół najniższej średniej krajowej oraz dieta. Jej wysokość waha się i jest zależna od rodzaju przewożonego towaru, odległości, czasem warunków trasy. Wydaje się to dość logiczne, jednak nie należy zapominać o tym, że jeśli będziemy przewozić prosty ładunek w krótkiej odległości zarobimy bardzo mało – a zmęczenie nadal będzie dawało o sobie znać. Na zmęczenie z kolei składa się kilka podstawowych czynników – stała koncentracja, skupienie, profesjonalizm i umiejętność radzenie sobie w stresowych sytuacjach. Podczas odbywania trasy kierowcy są często narażeni na nieprzewidziane wydarzenia, które skutecznie mogą utrudnić podróż. Średnią ilość godzin pracy statystycznego kierowcy w trakcie doby szacuje się na około 10h. Oczywiście są to dane czysto teoretyczne. Duża liczba godzin spędzona za kółkiem nie sprzyja prowadzeniu życia rodzinnego. Długie rozstania z najbliższymi i rzadkie powroty na krótkie okresy czasu sprawiają, że kierowcy ciężarówek w większości są singlami. Kolejnym minusem jest odświeżanie prawa jazdy co 5 lat. Niestety, ale będąc kierowcą truck’a należy nieustannie zaznajamiać się z przepisami, które często ulegają regulacjom. Ostatni aspekt dotyczy funkcjonowania w wąskiej przestrzeni kabiny – choć powstają coraz bardziej ekskluzywne i innowacyjne rozwiązania mające na celu podwyższenie komfortu i ogólne usprawnienie nie należy zapominać, iż często poza godzinami pracy nadal pozostajemy w miejscu pracy – czyli kabinie.

Jak widać praca trucker’a ma swoje plusy i minusy. Osobom, którzy decydują się na taką profesję przyświeca wiele indywidualnych celów, tak czy inaczej warto pamiętać o ogromnej odpowiedzialności z jaką wiąże się wykonywanie tego niewątpliwie trudnego zawodu.